
مفاجأة من فيسبوك!
يوم 31 أغسطس 2025 هيبدأ نظام ربح جديد اسمه CMP (Content Monetization Program) واللي هيغير طريقة الربح من المحتوى

إيه اللي هيختلف؟

بدل ما كان فيه كذا برنامج (بونص، إعلانات ريلز، إلخ) → كله هيتجمع في نظام واحد أبسط.

الحد الأدنى للربح ممكن ينزل لـ 5,000 متابع بس (بدل 10,000 زي زمان).

مفيش بقى نظام الـ fact-checkers

وهتتعوض برقابة من المجتمع نفسه.

حرية أكبر في الكلام عن مواضيع حساسة زي السياسة والدين من غير ما يتوقف الربح.

المحتوى القديم اللي كان مرفوض للربح ممكن يبتدي يجيب دخل دلوقتي

المهم تعرف إن في حاجات اتأكدت زي (إلغاء fact-checkers وتوحيد البرامج)، وفي حاجات لسه إشاعات لحد ما Meta تنزل القوانين الجديدة رسمي.

باختصار: فيسبوك داخل على مرحلة جديدة.. واللي عنده محتوى حقيقي الفرصة دلوقتي أكبر من أي وقت فات!
